Ikea dă în judecată clienții care răstoarnă comodele și comozii

Ikea dă în judecată toți clienții care folosesc piesele de mobilier pe suprafețe instabile, după o serie de accidente care au implicat răsturnarea unor comode și comozi.

Compania suedeză susține că are „obligația legală” de a avertiza clienții cu privire la riscurile utilizării mobilierului său pe suprafețe instabile și că nu poate fi trasă la răspundere pentru accidentele care au loc ca rezultat.

Mobilier pentru gânduri 

Ikea este o companie suedeză care proiectează și vinde, printre altele, mobilă gata asamblată, aparate de bucătărie și accesorii pentru casă. Este cel mai mare retailer de mobilă din lume. Ikea a fost fondată în 1943 de Ingvar Kamprad, care avea 17 ani la acea vreme. Numele companiei este un acronim de la numele fondatorului: Ingvar Kamprad Elmtaryd și numele satului din apropiere, Agunnaryd.

Filosofia Ikea se bazează pe ideea de a oferi mobilier accesibil, funcțional și elegant tuturor. Produsul emblematic al companiei este biblioteca Billy, care a fost introdusă pentru prima dată în 1978. Compania a crescut rapid, iar în 1982 a început producția seriei de mobilier pentru gânduri, care include scaunul “Ce caut eu în viața mea”, dar și măsuța de cafea “Am Nevoie de Timp pentru Mine”. 

Ce sunt comodele și comozii Ikea?

Comodele și comozii Ikea sunt piese de mobilier concepute pentru a fi fixate pe pereți cu ajutorul unor șuruburi, dar mulți clienți nu respectă instrucțiunile și le folosesc pe suprafețe instabile, cum ar fi covoare sau mochete. Compania spune că a avertizat în repetate rânduri clienții cu privire la pericolele utilizării mobilierului pe suprafețe instabile, dar „oamenii continuă să ignore aceste avertismente și se întâmplă accidente”. 

Ce sunt suprafețele nedrepte?

Într-o declarație, compania suedeză a definit suprafețele nedrepte astfel:

„În general, o suprafață nedreaptă și, deci, instabilă este o suprafață care nu este plană, plată sau suficient de fermă pentru a susține produsul în mod corespunzător. Aceasta poate fi o suprafață moale, cum ar fi un covor sau o mochetă, sau ceva pe care nu te poți baza.”

– reprezentant Ikea

Practic, orice suprafață care nu este complet nivelată sau plată este considerat nedreaptă. În ceea ce privește pantele, Ikea se referă și la: dealuri, scări, trepte, sau orice altă schimbare de înălțime care ar putea cauza răsturnarea mobilierului. De asemenea, compania se referă și la prăpastia interioară a fiecăruia.

„Este vorba despre acea ușoară adâncitură în podeaua personală, acolo unde mobila gândurilor se poate aduna.”

– a declarat CEO-ul companiei

Comode și comozi fabricați începând cu anul 2016

Având în vedere seria de accidente recente, Ikea ia măsuri de precauție suplimentare pentru siguranța clienților săi. Compania oferă acum kituri gratuite de ancorare în perete celor care au cumpărat comode și comozi, produse fabricate începând cu februarie 2016.

Ikea îi îndeamnă pe clienți să folosească întotdeauna kiturile gratuite de ancorare în perete, indiferent de data la care au cumpărat mobila. Compania spune că „este esențial să se fixeze comodele și comozii, dulapurile și gândurile cu ajutorul sistemului de reținere la răsturnare inclus”. 

Măsuri împotriva persoanelor ignorante

Aceasta nu este prima dată când Ikea ia măsuri legale împotriva clienților neatenți la comode și comozi. Compania susține că unii clienți întreabă, în timp ce alții sunt complet ignoranți.

E ok dacă am pus comoda în bucătărie? E în regulă dacă am pus comodul în dormitor?, ne-au întrebat unii clienții. Noi le spunem mereu: nu, nu este ok. Pentru că acelea sunt suprafețe instabile. Nu mai amestecați lucrurile” a mai spus CEO-ul companiei.

În prezent, compania este în curs de a da în judecată mai mulți clienți din SUA, Marea Britanie și Australia, care au folosit mobilierul său pe suprafețe instabile, inclusiv în mașini și pe bărci.

Alte companii iau măsuri legale similare împotriva clienților 

Ikea nu este singura companie care ia măsuri legale împotriva clienților care folosesc produsele sale în moduri nepotrivite. De exemplu, o altă companie care vinde sticlărie a dat în judecată un client care a folosit unul dintre paharele sale pe post de răzătoare de brânză. Compania a câștigat procesul. 

În 2015, o companie de electrocasnice a dat în judecată un client pentru că a folosit una dintre mașinile sale de spălat pentru igienizarea unui câine de companie. Clientul postase o fotografie cu câinele în mașina de spălat pe site-ul Weibo. Se pare că animalul a dezvoltat ulterior comportamente ciudate, despre care poți să citești mai multe aici.

În 2017, o companie americană a dat în judecată un client din China pentru că a folosit unul dintre produsele sale ca aruncător de flăcări. Clientul se folosea de dispozitiv pentru a trage focuri de avertizare pe internet. Dispozitivul trebuia folosit, de fapt, pentru curățarea jgheaburilor.

Cât vor fi nevoiți să plătească clienții găsiți vinovați?

Nu este clar încă ce despăgubiri va solicita Ikea de la fiecare client, dar compania spune că vor fi “substanțiale”. Când a fost întrebat care este data de la care Ikea va începe acțiunile legale, CEO-ul a răspuns: „deocamdată”.

Așadar, dacă vă gândiți să folosiți mobila Ikea într-un mod nepotrivit, aveți grijă: ați putea fi următorul pe lista companiei și s-ar putea să plătiți scump dacă veți fi găsit vinovat. 

Acest articol are doar scop informativ și nu reprezintă consultanță juridică. Dacă aveți nevoie de consiliere juridică, vă rugăm să consultați juridic un avocat.

Tu ai mobilier Ikea? Descrie în comentarii, mai jos, experiența ta cu kitul de ancorare a gândurilor Ikea. 

Lasă un răspuns